Isnin, 28 Mei 2018

Aku masih main game Yoworld



Game Facebook paling lama pernah aku main. Start dari tahun 2009 sampai la ni 2018. Dah 9 tahun . Fuh lama betul main. Kenapa aku boleh tak jemu main game budak-budak ni ye.

Aku dapati aku ni memang dah ketagih dengan Yoworld ni lama dah. Sebab hari - hari aku ada rasa nak online FB semata-mata sebab nak main Yoworld. Kalau dulu nak main game FB cuma boleh guna PC je . Tapi sekarang dah senang . Dah boleh main guna Smartphone . Jadi apa benda game Yoworld ni?

Apa itu Yoworld?

Yoworld ialah social game dimana kita boleh berinteraksi sesama pemain lain di dalam sebuah dunia maya yang dinamakan Yoworld. Idea asalnya ialah untuk pengguna FB bersosial sesama sendiri sambil berinteraksi didalam permainan.

Secara mudahnya pemain akan diberikan satu avatar yang mewakili diri kita. Kita bebas mengubahsuai avatar ini mengikut kehendak dan daya imaginasi kita. Dari pilihan pakaian, gender, makeup, style rambut dan sebagainya. Avatar ini boleh bubble talk , bergerak dan melakukan pelbagai jenis action yang cute dan menyeronokkan.

Kemudian kita juga boleh melengkapkan avatar cute kita itu dengan menyediakan rumah untuk avatar ini tinggal . Dah macam main anak patung doll house tu pulak kan. Rumah itu pulak asalnya didatangkan kosong tanpa ada apa-apa hiasan dan perabot. Jadi pemain perlu menghiasi ruangan rumah dengan perabot dan segala macam benda yang boleh dibeli didalam permainan ini. Awas, kesemua perabot yang dibeli bukanlah percuma. Untuk itu pemain memerlukan matawang Yoworld.

Duit dalam dunia Yoworld

Pemain diberikan peluang untuk mendapatkan duit dengan "bekerja" secara maya.  Duit gaji yang diperolehi dapat digunakan untuk membeli segala jenis benda di dalam Yoworld. Yocash dan Yocoin adalah 2 jenis matawang yang digunakan. Aku sendiri dah menggumpul berjuta2 yocoin dan beribu-ribu yocash sejak 9 tahun bermain.

Ketagihan Bermain Yoworld

Pada awal ketagihan bermain Yoworld aku terpaksa mencipta beberapa account Facebook tambahan lain atas sebab nak cepat kaya kumpul duit yocoin. Aku ada 7 account di FB khas untuk main game ni je.

Mencipta multiple fake account di FB adalah salah. Menyelenggara kesemua fake account itu juga bukannya mudah . Penat dan memakan masa. Akhirnya aku terpaksa kurangkan fake account dan sekarang hanya gunakan 3 sahaja yang paling aku sayang sebab account2 ni dah maju dan kaya. Yelah tu kan.  Kaya dalam dunia maya bukanlah hakiki.

Kerana cinta pada Yoworld aku ciptakan juga satu fan page di FB dinamakan Yowolrd Malaysia. Setakat ni tak ada orang lain yang like page itu selain diriku hahahaha. Membuktikan game ini tak terkenal langsung bagi pengguna-pengguna Malaysia dan Asia.




Berbaloi ke main game ini?

Memandangkan game ini free tanpa kena bayar apa-apa maka ia menjadi salah satu sebab mengapa aku masih bermain. Walaupun usia aku dah semakin lanjut. lagipun nak mendapatkan matawang maya di dalam game ini tidaklah sesusah mana. Aku masih boleh berhibur seperti pemain mat salleh lain yang lebih kaya-raya asalkan aku rajin mencari yocoin. Pendek kata tanpa membelanjakan sesen pun duit aku masih boleh menikmati permainan ini.

Di dalam Yoworld pemain juga boleh berdagang dengan berjual beli barangan milik kita kepada orang lain. Berdagang adalah salah satu sebab bagaimana pemain dapat menjadi kaya.

Minat aku pulak memang suka kepada game yang decor-decor ni. Lagipun ia lebih mudah berbanding game-game lain yang pernah aku main . Macam game yang nak kena lawan sana lawan sini. Atau multiplayer game yang menuntut pemain sentiasa berjaga-jaga 24 jam sehari kalau takut kena serang. So pada aku memang kena lah game Yowolrd ini dengan citarasa aku.

Pada pendapat aku yang telah bermain 9 tahun ini. Yoworld adalah satu tempat yang penuh magis, seronok , boleh relekkan minda, menajamkan kreativiti dan skill bersosial. Tetapi ia juga agak bahaya kerana anda terdedah kepada pelbagai jenis pemain dari seluruh dunia dengan bahasa-bahasanya yang suka cari gaduh. Game ini juga dijamin akan menyebabkan ketagihan dan membuang masa. 

Nasihat Aku sebagai pemain

Nasihat aku jika mahu bermain apa-apa game online janganlah melampau sehingga membazirkan masa. Cukuplah sekali sehari atau lebih elok main untuk satu jangkamasa kemudian berhenti terus bila ada rasa macam nak bosan.

Memang tak susah mana pun kalau nak berhenti dari main game. Sebab aku pernah melaluinya. Antara game-game ketagih yang aku pernah main dulu sebelum berhenti ialah seperti Travian, Age Empire, Pharoah, X wing Vs Tie Fighters, Star Wars, King Quest 5, Settlers,  4 Empire, Last Day on earth dan macam-macam lagilah.

Akhirnya semua tu aku dah tinggalkan . Ingatkan kalau tak dapat main mungkin aku tak boleh move on kot. Tapi itu hanyalah persepsi sendiri je. Tapi masalahnya lepas aku tinggalkan game-game tu semua biasanya aku automatik tercari cari game lain pulak. Sebab nak mengisi kekosongan masa yang ditinggalkan sebab tak dapat main game. Hmmm....

Akhirnya sekarang cukuplah aku relek dengan Yoworld je. 3 kali sehari aku online. Hahaha

Kalau korang nak bersahabat boleh join ok. LIKE Yoworld Malaysia.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan