Selasa, 29 Mei 2018

Buat Sendiri : Tangki air melimpah


Tangki air untuk rumah teres biasanya diletakkan di atas syiling. Tangki air diletakkan di tempat yang kukuh seperti palang kayu, simen  bumbung bilik air atau atas dinding rumah yang dibina daripada konkrit. Untuk gambar kat atas ni ialah air tangki rumah aku. Kat atas bumbung bilik air.

Untuk akses ke kawasan ini anda memerlukan tangga yang tinggi seperti 9 - 12 tingkat. Jika tangki berada di atas syiling maka carilah lubang syiling supaya anda boleh masuk ke atas. Lubang syiling biasanya berada di kawasan dapur atau di bilik tidur utama. Jika tangki berada di bahagian atas bumbung rumah maka anda perlu naik menggunakan tangga dari luar rumah.

Petanda awal tangki air melimpah.

Tangki air rumah berada di kawasan yang tersorok dan tinggi. Berikut adalah beberapa tips untuk mengesan jika tangki air bermasalah.

1. Bunyi air melimpah dari atas bumbung menitik jatuh ke lantai. Menunjukkan berlaku limpahan kerana tangki air telah diisi melebihi takat penuh . Pastikan tiada sesiapa yang menggunakan air dalam tempoh 10 minit supaya anda dapat mengesan bunyi air melimpah.

2. Bil air yang luar biasa. Jika masalah tidak dapat dikesan awal maka perhatikan bil air jika berlaku peningkatan jumlah bil yang luar biasa. Ini menunjukkan sama ada berlaku kebocoran saluran air paip dari meter air hingga masuk ke rumah ( Dalam tanah ) atau pun berlaku limpahan air dari tangki.

3. Pertumbuhan kulat hijau atau hitam pada syiling/bumbung batu.  Menunjukkan berlaku kebocoran yang disebabkan oleh air. Sama ada atap rumah sudah bocor atau pun limpahan dari tangki air. Percikan air juga boleh menyebabkan kulat tumbuh pada dinding.

Sediakan barang untuk langkah pemeriksaan.

Jika terdapat tanda-tanda seperti diatas maka bertindaklah segera. Masalah tangki air sebenarnya boleh diatasi dengan mudah tanpa perlu mengupah orang datang betulkan. Berikut adalah barangan yang perlu anda sediakan.

1. Tangga untuk naik ke atas bumbung/syiling. Kalau tangkinya atas bumbung sebelah luar maka kena ada 2 tangga. 1 untuk naik ke bumbung satu lagi untuk turun ke tempat tangki.
2. Inlet ( yang ada tangkai untuk pelampung ) . Berharga dalam RM16 ke atas. Pastikan saiznya betul. Biasanya kalau yang jenis besi tembaga tu saiz 1/2.
3. Spanar boleh laras - Saiz besar.
4. Pemutar skru - untuk umpil penutup tangki air.
5. Seal tape - untuk ikat pada ulir paip supaya air tak tiris.
6. Pergi tutup pili air masuk utama ke tangki - Biasanya ada di dalam bilik air. Tengok pada dinding bilik air yang ada pili bentuk bulat bungga. Pili masuk ialah pili yang paling rendah. Pulas ke kanan untuk tutup.
7. Inform semua orang dalam rumah supaya gunakan air sekarang. Sebab nak bagi air dalam tangki surut sikit. Nanti senang nak tukar inlet.

Cabaran Utama. GAYAT

Bila dah sediakan barang-barang tu maka bawaklah tangga nak naik ke atas. Pastikan tangga jenis terkangkang luas-luas dan tak bergoyang. Tak payah suruh orang lain tolong pegang. Nak elak gayat jangan tengok bawah atau sekeliling.

Dah Jumpa Tangki.

Buka penutup tangki dengan mengumpilnya guna skru driver. Korang akan nampak tadahan air korang yang confirm berkeladak. First tengok inlet yang ada pelampung tu. Kalau dia tenggelam dengan pelampung-pelampungnya sekali dalam air bermakna inlet tu dah tiris.

Suruh orang kat bawah buka balik pili air utama yang dalam bilik air tadi . Air akan mencurah masuk ke dalam tangki. Usik-usik pelampung naik turun untuk check . Sepatutnya bila sehabis naik atas air tidak akan mengalir ( inlet tutup ) . Jika ia menitis bermakna inlet dah bocor.

Jika inlet ketika itu terendam dalam air cuba dengar jika ada bunyi air keluar. Itu sebab korang kena kurangkan sikit air dalam tangki tadi sebelum nak naik atas bumbung tu.

Dalam situasi ini langkah terbaik ialah menukar terus inlet lama dengan yang baru satu set. Gunakan spanar boleh laras  dan pulas dari sebelah dalam tangki supaya inlet boleh tercabut keluar.

Selepas dicabut cuba check inlet itu apa masalahnya supaya korang dapat fahami. Untuk kes aku saluran keluar air tu dah sompek sedikit menyebabkan air menitis keluar. Sompek kerana karat air. Biasalah besi-besi paip memang senang terhakis sebab air ni membawa sekali keladak dan pasir.

Pasang inlet baru. Saiz kena sama. Untuk tangki air aku ni saiz 1/2 . Beritahu orang di bawah untuk buka semula pili air utama dan test. Inlet yang baik tidak akan melepaskan air walau setitik. Sekarang kerja korang dah selesai. Tahniah!!..untuk diri sendiri. Dah dapat pengalaman baru buat benda ini sendiri dan selamat duit dari mengupah orang.

Dan yang paling penting, jangan lupa selfie dengan tangki air tu sebelum turun ...kuikuikui.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan