Misteri keutuhan jasad Francis Xavier.
Terlebih dahulu mari saya terangkan berkenaan patung lelaki bertangan kudung yang terdapat di hadapan runtuhan gereja bukit St. Paul di Melaka. Patung
ini ialah patung Francis Xavier yang diperbuat daripada marmar putih. Ia diukir oleh Giuseppe
Tonnini ( Joseph Tonnini ) yang Lahir di Loreto,1875 dan meninggal dunia di
Rome, pada tahun 1954.
Tonnini merupakan seorang pengukir yang mahsyur berbangsa
Itali. Sepanjang hidupnya dia banyak
menghasilkan ukiran untuk pelangan-pelangannya yang terdiri daripada orang
biasa sehinggalah ke pihak kerajaan. Kebanyakan ukiran yang dihasilkannya
bertemakan perayaan , peristiwa penting, patriotik dan juga keagamaan.
Patung
francis Xavier di Melaka ini ialah salah satu hasil kerja ukiran Tonnini yang kini diletakkan
di hadapan runtuhan gereja St. Paul di atas bukit St. Paul Melaka. Patung ini diukir
sendiri oleh Tonnini pada tahun 1952 iaitu bersempena 400 tahun selepas kematian paderi itu.
Mengapakah
patung ini bertangan kudung?, Siapakah sebenarnya Francis Xavier?
Paderi
Francis Xavier merupakan seorang mubaligh yang sering menginap di Gereja St.
Paul setiap kali dia datang melawat Melaka sekitar tahun 1545 hingga 1553. Francis
Xavier meninggal dunia di Pulau Sancian,China pada hari Sabtu 3 December 1552 kerana demam panas ketika
usianya 46 tahun.
Diceritakan
Francis Xavier mula jatuh sakit sebulan sebelum kematiannya ketika sedang dalam
pelayaran di perairan China dalam misi mengembangkan ajaran kristian di sana. Faktor kepenatan dalam perjalanan kapal yang
sukar mungkin menjadi penyebab sakitnya. Dalam
suratnya yang bertarikh 29 Jan 1552, dia ada menulis
bahawa semua rambutnya kini telah
bertukar menjadi kelabu .
Oleh
kerana demamnya tidak kebah-kebah dia disuruh berehat sahaja di dalam kapal.
Akan tetapi keadaan kapal yang
teroleng-oleng dipukul ombak menyebabkan keadaan beliau semakin buruk. Akhirnya kapten kapal memutuskan untuk berlabuh
di pulau berdekatan iaitu pulau Sancian, China dimana dia tinggal di dalam
sebuah pondok kecil yang diperbuat daripada dahan-dahan kayu dan lumpur tanah
dengan dindingnya yang banyak lubang supaya angin sejuk dapat memasukinya.
Dari
hari ke hari sakitnya semakin teruk . Tambahan pula di pulau itu tiada bantuan
perubatan, tiada bekalan ubat dan juga makanan. Hanya seorang sahabatnya yang
bernama Antonio de Santa Fe yang setia menjaga dan menemaninya di pulau itu.
Diceritakan bahawa Francis Xavier semakin nazak selepas mengalami batuk berdarah sebanyak dua kali. Dan akhirnya
menghembuskan nafas terakhir pada hari Sabtu
3 Disember 1552.
Selepas
kematiannya , jasadnya diletakkan di dalam keranda kayu buatan Cina di mana
badannya ditutup dengan kapur [lime] yang banyak supaya dapat mereput dengan
cepat. Ini supaya mudahlah tulang temulangnya diambil dan dibawa belayar
apabila musim pertukaran angin monsun tiba dan kapal dapat belayar balik menuju
ke Melaka. Penggunaan kapur ialah sebagai agen oksida kalsium dan ia dipercayai
dapat mempercepatkan proses penguraian. Penggunaan kapur Ini dilakukan atas buah
nasihat anak-anak kapal . Tetapi, menurut
catatan sekeping surat yang dikirim kepada Joao Eiro, proses ini dilakukan atas
permintaan Francis Xavier sendiri yang mahukan tulangnya dibawa balik ke Goa,
India.
Antonio,
sahabatnya yang setia menemaninya ketika sakit dan juga kapten Francisco
Aguiear membawa keranda kayu Francis Xavier itu ke kaki bukit di mana di situ
terdapat salib yang telah didirikan oleh Portugis. Di tempat itulah dia
dikebumikan untuk sementara dan batu-batuan diletakkan di bahagian kepala kuburnya
sebagai tanda batu nesan. Ketika itu cuaca bulan Disember terlalu sejuk
sehinggakan orang-orang Portugis yang lain tidak dapat keluar ketika upacara
pengkebumian diadakan.
Pada
17 Februari 1553, perubahan angin monsun telah tiba dan kapal layar Portugis
itu sudah bersedia untuk belayar balik ke Melaka. Orang-orang portugis telah
datang semula ke kuburnya lalu mula menggali balik mayat Francis Xavier dari
kuburnya. Ini untuk memeriksa sama ada tulang-temulang paderi itu sudah boleh
diambil memandangkan sudah berbulan dia meninggal. Ketika keranda kayu itu dibuka
dan semua kapur itu dibersihkan mereka amat terkejut apabila mendapati mayat
Francis Xavier masih elok sama seperti ketika dia dikebumikan hampir 3 bulan
yang lalu.
Orang-orang
Portugis yang kehairanan itu menyentuh bahagian-bahagian tubuh mayat itu untuk
memastikan bahawa paderi itu sudah benar-benar telah mati. Barulah mereka sedar
bahawa keadaan mayat yang elok sebegitu adalah satu fenomena yang sangat luar
biasa. Mana mungkin mayat yang sepatutnya cepat mereput jika dibiarkan dalam
timbunan kapur itu masih lagi elok. Mereka percaya keajaiban ini ada kena
mengena dengan Francis Xavier yang ketika hidupnya dihormati sebagai seorang
Saint.
Ketika
inilah berlakunya pemotongan badan paderi itu yang pertama. Kerana hendak memberikan
bukti kepada kapten kapal, orang-orang Portugis yang mengali kubur itu telah
memotong sekeping daging dari peha kiri di atas lutut Francis Xavier kira-kira
sebesar jari. Ketika memotong, tempat yang luka itu berdarah dengan banyak.
Melihat keadaan yang luar biasa itu, akhirnya mereka sepakat untuk membawa sahaja keranda kayu itu balik ke kapal
dan kemudian terus belayar menuju ke Melaka.
Pada
22 Mac 1553, kapal itu tiba di Melaka dan berita tentang keajaiban mayat
Francis Xavier tersebar dengan cepat. Ketua paderi di Melaka datang memeriksa
mayat Francis Xavier dan kemudian membawa mayat itu berarak sehingga ke gereja
St. Paul yang ketika itu masih bernama Church of Our Lady of Mount. Di
sinilah Jasad paderi disemadikan di dalam
salah satu ruangan gereja di hadapan pintu dan tanpa berkeranda. Diberitakan
bahawa proses mengkebumikannya terlalu kasar. Kuburnya terlalu sempit dan
apabila mayatnya dimasukkan ke dalam lubang itu leher Francis Xavier terpaksa
dibengkokkan dan akhirnya terpatah.
Di dalam ruangan bersangkar itulah tempat Francis Xavier disemadikan ketika jasadnya dibawa ke Melaka
Ada cerita yang mengatakan mayat Francis Xavier diperlakukan secara kasar kerana perbuatan Gabenor Portugis di Melaka ketika itu yang bernama Dom Alvaro de Ataide. Gabenor ini begitu membenci Francis Xavier memandangkan paderi itu pernah menyumpahnya tidak lama dahulu sebelum bertolak untuk berlayar ke China.
Gambaran Francis Xavier terpaksa berdiri di atas batu kerana keengganan Gabenor Melaka, Dom Alvaro de Ataide menyediakan perahu untuknya supaya dapat naik ke kapal Galleon. Dalam kisah itu Francis Xavier telah menyumpah Gabenor Melaka itu.
Batu Laterit tempat Francis Xavier pernah berdiri sebelum bertolak ke Taiwan dan China. Batu ini dahulunya berada di tengah laut sebelum seluruh kawasan ini ditambak ketika pemerintahan British. Sebatang salib dipacakkan di tengah batu sebagai tanda tempat Francis Xavier pernah berdiri.
Tidak
lama selepas itu kuburnya digali semula pada suatu malam 15 Ogos 1553. Selepas
digali mereka mendapati mayat Francis Xavier masih dalam keadaan elok lengkap
dengan pakaian paderi yang telah dipakaikan sebelumnya. Mereka juga mendapati
sapu tangan yang menutup muka Francis Xavier dan juga kusyen yang ada di situ
dipenuhi dengan kesan darah kering. Terdapat pendarahan di bahagian servik yang
kemungkinan berpunca daripada bahagian vetebra hidungnya telah patah. Mayatnya
juga didapati tidak mengeras atau berbau busuk seperti mayat biasa. Mereka
sangat hairan tambahan pula mayat itu tidak pernah diawet.
Berita
tentang mayat Francis Xavier akhirnya sampai ke Goa, India. Kapten Lopo de
Noronha dimanahkan membawa balik keranda dari Melaka ke Goa. Manakala Fr.
Melchoir seorang Jesuit menyewa sebuah Galleon Portugis yang bernama Santa Cruz
dan dihias dengan mewah untuk membawa balik mayat itu. Berita kedatangan mayat
ini yang akan sampai ke Goa ini turut diberitahu kepada Naib ketua wilayah,
Ahli Senat dan juga orang ramai .Akhirnya ramai orang dan juga ketua-ketua
agama yang keluar berlayar dengan kapal masing-masing menuju ke kapal Santa
Cruz yang membawa mayat Francis Xavier.
Di
Bhatkal, orang ramai menjadi heboh apabila terlihat kapal Santa Cruz yang
sedang berlayar menuju ke Goa sambil diiringgi oleh beberapa kapal lain. Ketua
tempatan wilayah Batkal sendiri keluar bersama-sama dengan para bangsawan lain datang
untuk menyambut kedatangan mayat Francis Xavier. Semua orang sangat gembira
menyambut pulangnya mayat Francis Xavier ke Goa.
Sebanyak
6 buah kapal mengiringgi kapal Santa cruz yang membawa mayat Francis Xavier.
Mayat itu diletakkan di dalam sebuah keranda kayu dengan lapisan merah delima hasil
sumbangan seorang sahabatnya yang bernama Dioga Pereira.
Di
Goa suasananya bagaikan perayaan. Semua tempat dihias indah termasuk juga di
persekitaran sungai Mandovi. Meriam-meriam dari setiap kubu Portugis menembak
terus menerus untuk menyambut kedatangan mayat Francis Xavier. Sementara itu
Gabenor Goa, ketua paderi , ketua daerah and ahli-ahli senat membuat persediaan
untuk majlis keraian yang bersesuaian. Mereka setia menunggu kedatangan mayat
Francis Xavier.
Pada
malam 14 Mac 1554, akhirnya mayat itu sampai ke Ribandar dan terus dibawa ke
Gereja Ajuda. Selepas itu pada 16 Mac 1554 mayatnya dibawa pula ke gereja Sao
Paulo . Hampir kesemua gereja disana yang berjumlah kira-kira 40 buah
membunyikan loceng dan bunyinya bergema di seluruh Goa. Ramainya orang yang mengerumuni
keranda itu ketika berarak sehinggakan Gabenor Goa sendiri tidak berpeluang
melihat mayat Francis Xavier yang masih berada di dalam keranda.
Pada
16 Mac 1554, Melchoir Nunes, seorang naib ketua daerah dan reaktor sebuah kolej
berkesempatan melihat mayat itu untuk kali pertama semasa kerandanya dibuka,
dia segera menulis kepada S. Ignatius de Loyola. Dalam suratnya dia menulis
“Saya melihatnya sendiri dengan mata kepala saya,dan menyentuhnya dengan tangan
saya. Saya memang tak percaya sehinggalah saya melihatnya sendiri”
Sebelum
mayat Francis Xavier dipertontonkan kepada umum , Gabenor Goa iaitu D. Afonso
de Noronha meminta pertolongan doktor bernama Dr. Cosme de Saraiva dan Dr.
Ambrosio Ribeiro untuk memeriksa keadaan mayat itu dan untuk mengesahkan
dakwaan bahawa mayat tidak mereput itu benar. Selepas selesai memeriksa, Dr.
Saraiva mengeluarkan sekeping sijil yang dinyatakan didalamnya bahawa dia telah
melihat dan menyentuh seluruh angota badan mayat Francis Xavier. Dia memeriksa
bahagian abdomennya dan dapat merasakan apa isinya sehingga dapat mengesan
kedudukan usus. Dia juga mengesahkan mayat itu tidak diawet. Bahagian peha dan
angota badan yang lain masih berisi daging dan tiada hukum fizik dan ubatan
yang boleh mengawetnya seperti itu memandangkan Francis Xavier telah mati
setahun setengah yang lalu. Dia memperakui sijil yang ditulisnya itu dan mematerinya
di bawah sumpah jawatannya.
Semasa
memeriksa mayat didapati di sebelah kiri abdomen terdapat lubang kecil dimana
darah yang masih cair keluar mengalir. Dr. Ambrosio pula merekodkan semasa dia
memasukkan jari ke dalam lubang itu dia dapat merasakan usus di dalamnya. Dua
orang lagi iaitu Bros. Antonio dan Joao Brovo turut menyumbat jari
masing-masing ke dalam lubang itu dan mereka juga mendapati bahawa rongga perut
itu penuh.
Mayat
itu kemudiannya dipertontonkan kepada umum selama tiga hari. Diceritakan ketika
mayat itu dipertontonkan buat kali pertama, seorang wanita Portugis bernama
Dona Isabel de Caron telah memotong jari kaki kanan mayat yang kelima dari ibu
jari dan seorang lagi bertindak memotong sebahagian daging yang kelihatan merah
dan kering lalu memasukkannya ke dalam peti memperingati orang mati.
Pada
hari ke empat Francis Xavier dikebumikan sekali lagi untuk kali yang ke tiga
sesudah kematiannya. Kuburnya berada dekat dengan sebelah kiri altar gereja Sao
Paulo. Pada tahun 1560, gereja ini
dirobohkan dan mayat Francis Xavier dan sekali lagi digali keluar dan dibawa ke
gereja Sao Tome. Mayatnya disimpan di dalam bilik rektor dan kemudian
dipindahkan lagi ke bilik Novice Master
dan akhir sekali ia dibawa pula ke gereja Casa Professa do Bom Jesus.
Mayat
Francis Xavier ketika itu didapati masih lagi utuh walaupun telah dikebumikan
di 3 buah negara yang mempunyai cuaca yang berlainan dan struktur tanah yang
berbeza.
Tidak
lama selepas itu seorang general dari pertubuhan Jesus Claudio Aquaviva meminta
sebahagian anggota badan Francis Xavier untuk dijadikan relik. Ketua wilayah
ketika itu yang bernama Francisco Vieira bersetuju untuk menghantar relik yang
diminta. Ini untuk memberikan bukti mencukupi bagi kes mayat tidak mereput itu.
Sudahnya
pada 3 November 1614, ketika tengah malam dan di dalam gereja itu berjumpalah mereka
semua secara senyap-senyap. Mereka inilah yang akan terlibat membongkar semula
kubur Francis Xavier. Sesuadah kerandanya dibuka, Bro Tome Dias diminta
memotong tangan kanan mayat Francis Xavier di bahagian siku yang disaksikan
sendiri oleh pelawat, ketua wilayah,dan juga 3 orang konsulat. Tangan itu kemudiannya
dibawa ke Rome dan dipelihara di dalam sebuah peti memperingati orang mati .
Peti itu kemudiannya disimpan di gereja Gesu.
Pada
27 April 1619 sekali lagi tangan mayat Francis Xavier dipotong. Kali ini tangan
kanan itu dipotong terus dari bahu hingga ke siku. Ia kemudian dibahagikan
kepada 3 bahagian dan dihantar ke kolej Jesuit di Melaka, Cochin dan juga
Macau. Ketika proses pemotongan kali ini tiada direkodkan sama ada berlaku
pendarahan seperti sebelumnya.
Setahun
kemudian iaitu pada 1620, Jeneral tertinggi Portugis yang bernama Vetleschi
mengarahkan agar semua organ dalaman mayat itu termasuk juga ususnya dikeluarkan
dan diedarkan ke seluruh dunia termasuklah ke jepun. Begitulah yang terjadi
kepada mayat Francis Xavier yang semakin hilang sedikit demi sedikit kerana
diambil orang.
Pada
tahun 1630, keranda Francis Xavier dibuka sekali lagi supaya seorang mubaligh dari
Lisbon bernama Fr. Tranquillo Grasseti dapat melihatnya. Kesempatan ini
digunakan oleh seorang lagi teman bernama Fr. Marcel Mestrilli untuk mencium
mayat itu dan memakaikannya dengan pakaian paderi yang dibawanya. Pakaian itu adalah
pemberian Ratu Elisabeth dari Sepanyol.
Seterusnya
dari semasa ke semasa keranda itu akan dibuka seupaya orang ramai dapat mencium
mayatnya terutama ketika hari perayaan dan keagamaan. Selain itu apabila ada orang
penting yang datang melawat Goa mereka juga berhajat mencium mayat itu sendiri.
Dan selalunya hajat itu akan ditunaikan. Jadi sudah berapa kali keranda itu
dibuka? Tiada siapa yang tahu memandangkan keranda itu adalah di bawah jagaan
Jesuits dan merekalah yang menguruskannya.
Ketika
zaman itu terdapat kegilaan untuk menyimpan barangan relik. Semua orang mahu
memiliki relik yang boleh menghubungkan di antara mereka yang hidup dengan yang
telah mati. Ini supaya pemilik relik akan memperoleh manfaat dari azimat relik
tersebut. Disebabkan itulah dalam kes mayat Francis Xavier ini , telah ramai
orang yang mengambil beberapa bahagian badan mayatnya dan juga pakaiannya.
Malah kumpulan Jesuits sendiri mempunyai kebebasan untuk mengedarkan apa sahaja
peninggalan dari mayat itu sebagai hadiah.
Begitulah
yang berlaku dari tahun ke tahun sehinggalah pada tahun 1744. Fr. Francisco Rodrigues merekodkan bahawa
“Tiada bahagian badan mayat yang dapat dikeluarkan” . Kesimpulan ini jelas menunjukkan bahawa sudah tiada apa lagi
yang tinggal pada mayat yang dapat dibahagi-bahagikan lagi melainkan luarannya
sahaja.
Kerana
kerakusan itu, kulit mayat mula mengering dan barulah ahli Jesuits mulai
bimbang sekiranya mayat itu mungkin akan bertukar menjadi debu seperti mayat
biasa. Pada tahun 1681, ketua wilayah Goa bernama Fr. Fernao de Queiros menulis
surat kepada Jeneral Tertinggi Portugis meminta beliau mengeluarkan arahan
supaya keranda itu tidak akan dibuka lagi. Ketua Bishop juga bersetuju dengan
cadangan itu.
Pada
tahun 1686, keranda itu dibuka lagi supaya mayat Francis Xavier yang kering itu
dapat dialihkan ke keranda baru. Ketua wilayah bernama Gaspar Afonso menulis
laporan kepada Jeneral Tertinggi Portugis meminta beliau mengeluarkan arahan
agar keranda baru itu tidak akan dibuka lagi. Memandangkan mayat itu kini
semakin mereput dan jika ia berterusan terdedah kemungkinan orang ramai tidak
akan berpeluang melihatnya lagi.
Ketua
wilayah Goa sendiri mengeluarkan arahan mutlak yang keranda itu tidak boleh
dibuka. Vicar General bernama Domingos de marinis mengesahkan arahan itu dan
berjanji akan mendapatkan pengesahan juga daripada Jeneral Tertinggi Portugis.
Namun
walaupun telah dikeluarkan arahan mutlak sebegitu dan masing-masing telah pun
berjanji tetapi keranda itu tetap dibuka juga pada tahun 1692. Ini untuk
memberi ruang kepada Apostolic Vicar Spinola dan Jesuit dari Perancis Jean
Bayard untuk melihatnya.
Pada
tahun 1698, mayat Francis Xavier dipindahkan ke sebuah makam yang berseni Itali
yang dibina hasil sumbangan Grand duke of Tuscany yang bernama Cosimo III
.Akhirnya pada tahun 1707 Jeneral Tertinggi Miguel Angelo Tamburini
mengeluarkan arahan keras yang memerintahkan agar mayat itu diletakkan di dalam
kotak besi plumbum supaya tiada sesiapa dapat membukanya lagi. Arahan ini
disampaikan kepada pemerintah di Goa dan ia dilaksanakan oleh ketua wilayah
ketika itu yang bernama Manuel de Saraiva pada tahun 1708. Tetapi Fr. Francisco
Rodrigues menyatakan yang arahan itu terlalu keras. Dia menyatakan bahawa
arahan itu sepatutnya menyebut mayat diletakkan di dalam bekas kaca dan
bukannya besi plumbum yang tertutup. Kemungkinan pindaan ini dilakukan kerana
ramai orang yang memberi tekanan kepada kumpulan Jesuits untuk membuka keranda
itu.
Fr.
Franciso de Sousa. Seorang pengarang Oriente Conquistado dan Prepositor di Casa
Professa meminta Jeneral tertinggi Tamburini agar dia perlu mengeluarkan arahan
supaya kunci kepada keranda itu dibuang terus ke dalam laut.
Jadi
apakah yang menyebabkan datangnya permintaan sebegitu?. Keadaan mayat yang
semakin mengering mungkin boleh menjadi sebab munasabah tetapi itu mungkin
bukan sebab utama. Sehingga kini mayat Francis Xavier masih belum menjadi debu.
Juga tiada bukti badan mayat mula membusuk. Mungkin mereka semua telah sedar
kesilapan mengedarkan bahagian-bahagian badan untuk dijadikan relik dan mungkin juga mereka bimbang sekiranya
mereka didakwa dalam mahkamah diraja atas perbuatan mereka merosakkan badan
mayat Francis Xavier.
Hampir
setengah abad kemudian keranda itu dibuka lagi pada tahun 1744. Tiada laporan
perubatan direkodkan tetapi di dalam laporan yang dihantar oleh ketua wilayah
Andre Pereira kepada Fr. Carbone dia menulis yang mayat itu dalam keadaan baik.
Dia menulis bahawa “ kami telah mengesahkan sendiri dengan mata kami yang
keajaiban ini masih berterusan setelah memeriksa bahagian kepala, ynag masih
berambut, mukanya, dadanya dan kedua kakinya juga masih dilihat mempunyai
bulu-bulu halus. Mayat tidak mempunyai tangan kanan malah tiada bau busuk”.
Pada
tahun 1751, keranda itu dibuka lagi untuk dilihat oleh Penasihat dan isterinya,
ketua paderi dan juga bekas Gabenor Goa bernama Dom Luis Caetano de Almeida.
Masing-masing berpeluang mencium mayat itu. Dom Luis Caetano menyediakan
laporan yang bertajuk “Noticias do Corpo do Glorioso Sao Francisco Xavier”. Ia
menyatakan apa yang telah dilihatnya dan laporan itu juga ditunjukkan kepada
isteri dan anaknya. Dia menulis bahawa tangan kanan mayat yang terpotong
sebelum itu telah dihantar ke Rome dan hanya tangan kiri yang masih tinggal dan
dapat dilihat dan ia sedang memegang tongkat emas. Tangan kiri itu agak
kekeringan tetapi jari dan kukunya masih elok.
Kakinya
pula juga mengering manakala kaki kanan itu pula tidak mempunyai jari yang ke lima
dari ibu jari kaki dan ia diikat dengan reben merah. Jari-jari yang lain
dilihat masih mempunyai kuku. Mukanya masih kelihatan segar tetapi agak
keputihan. Dia tidak dapat membezakan dengan betul ciri-cirinya dan menyatakan
kepalanya agak besar dan begitu juga dahi. Matanya berkeadaan tertutup dan dia
tidak dapat membezakan keadaan bulu mata dan janggut memandangkan semuanya
kelihatan sama warna dengan wajahnya. Tulang pipinya kelihatan berisi dan
hidungnya agak kasar dan sedikit membengkok ke kanan.Wajahnya pula menunduk ke
arah dada.
Pada
2 April 1755, raja Portugis yang bernama Dom Jose I mengetahui akan berita
pembukaan keranda itu yang sentiasa berterusan telah merosakkan mayat itu. Dia
mengarahkan supaya keranda itu tidak lagi dibuka tanpa arahan tertentu, tidak
kira apa pun alasannya. Sama ada untuk dilihat orang-orang penting atau sesiapa
sahaja.
Pada
tahun 1759, monopoli kumpulan Jesuit ke atas mayat Francis Xavier berakhir
apabila mereka diusir oleh Perdana Menteri Marquis de Pombal dan juga dengan kerjasama
dari Gereja Bom Jesus dan Casa Professa. Mayat Francis Xavier kini dijaga oleh
Ketua Paderi.
Pada
15 April 1765, demi untuk menjaga keranda itu Raja Portugis mengarahkan Ketua
Paderi supaya membuat 3 bentuk kunci untuk keranda itu dan disimpan oleh
penjaga yang berlainan. Pada 8 Februari 1768 pihak kerajaan yang diketui oleh
Ketua Paderi menyatakan kepada raja bahawa kunci pendua dari kunci yang asal
juga kini turut dimiliki oleh mereka yang tinggal di Casa Professa selepas
Jesuits diusir keluar. Kunci pendua inilah yang akhirnya turut digunakan oleh
mereka untuk membuka keranda dan akhirnya banyak lagi tinggalan dari mayat itu
yang diambil sebagai relik.
Pada
tahun 1782, satu pameran awam telah diadakan. Ketika ini keranda itu dibuka
sekali lagi untuk pemeriksaan. Turut hadir ketika pembukaan keranda itu ialah
beberapa tokoh terkenal,tiada doktor yang terlibat dan minit upacara itu turut
direkodkan di dalam rekod bertajuk “Auto da abertura do tumulo de Sao Fransciso
Xavier que teve lugar em 1 de Janeiro de 1782”. Ia ditulis oleh Dr. Feliciano
Ramos iaitu seorang setiausaha negara. Menurut laporan itu kepala mayat
terdapat rambut, mukanya mempunyai semua gigi yang terlihat kecuali satu, mayat
mempunyai tangan kiri dan ada bulu-bulu tetapi telah mereput. Mayat tidak
mempunyai tangan kanan.
Apabila
Bishop Governor menyentuh tubuhnya selepas menyelak pakaian mayat dia mendapati
ususnya tiada. Kulit di peha telah mengering . Tapak kakinya mempunyai kulit
dimana saluran urat dapat dilihat. Jari kakinya mempunyai kuku dan hanya jari
terakhir dari kaki kanan yang hilang.
Pada
tahun 1859, mayat itu sekali lagi diperiksa oleh doktor. Mereka mendapati
tengkoraknya diliputi kulit dan rambut di sebelah kanan dan di sebelah kiri
pula tiada rambut. Wajahnya berparut dan kehitaman di sebelah kiri dan ada
bukaan di sebelah kanan yang sebelumnya adalah lebam. Hanya satu gigi antara yang kelihatan itu telah hilang. Kedua
telingganya masih ada,tangan kanan hilang dan tangan kiri ada jari dan berkuku.
Dinding perut telah berparut dan agak gelap warnanya. Tiada usus di dalamnya.
Kakinya berparut dan jari ke 5 dan 4 dari kaki kanan telah hilang.
Felipe
Nery Xavier yang turut ada ketika sesi itu menulis bahawa mayat kelihatan agak
pendek berbanding orang biasa. Tetapi ini mungkin disebabkan oleh kekeringan
yang dialami. Tambahan pula banyak organ dalamnya telah hilang. Kepalanya kelihatan
terpisah dari leher tetapi selepas diperiksa mereka mendapati tiada perpisahan
yang berlaku.
Pada
tahun 1878, pegawai kesihatan awam turut ada ketika keranda dibuka lagi dan
mereka mendapati keadaan mayat adalah baik. Pada tahun 1890, keranda dibuka
tetapi kali ini tiada pegawai kesihatan yang hadir. Begitu juga ketika keranda
dibuka pada tahun 1900.
Pada
12 Ogos 1923, mayat itu diperiksa oleh Dr. Francisco Antonio Wolfgango da
Silva. Seorang pengarah perkhidmatan kesihatan. Dia hanya memeriksa bahagian
badan yang terdedah sahaja. Mengikut pengamatannya mayat itu sudah mengering
dan di beberapa tempat tulangnya sudah dapat dilihat. Rupa muka, bentuk
telingga, mata yang tertutup semuanya kelihatan sama seperti sebelumnya. Panjang
keranda itu ialah 1.52 m dan panjang mayat itu pula ialah 1.44m . Terdapat sisa
rambut di kepalanya. Ada sedikit rambut janggut di sebelah kiri mukanya. Bentuk
telingga adalah sempurna. Tiga batang gigi dapat dilihat. Ibu jari tangan
kirinya mempunyai kuku. Jari ketiga dan ke empat mempunyai sisa-sisa kuku.
Bahagian peha tidak dapat diperiksa dengan teliti. Ia kelihatan mengering tetapi masih ada
sedikit bahagian yang lembut.
Pada
9 januari 1932 mayatnya diperiksa lagi oleh pakar perubatan. Bentuk mukanya
masih boleh dilihat. Sesetengah tulang pada tengkoraknya sudah mula kelihatan.
Telingga terutama yang di sebelah kanan sangat elok. Pada tapak tangan kiri
tendon dan urat-uratnya boleh dilihat. Kaki kanan mempunyai empat jari , kaki
kiri mempunyai semua jari. Jari kaki yang kedua tidak mempunyai kuku. Semua
bahagian badan kelihatan berparut kekeringan dan tiada tanda berlakunya
pembusukkan.
Mayat
itu diperiksa lagi pada 23 Jun 1951 oleh Dr. Antonio Luis de Sousa Sobrinho
seorang pengarah Perkhidmatan kesihatan dan juga Dr. joao Manuel Pacheco de
Figueiredo seorang pengarah sekolah perubatan. Ketika ini semua bahagian badan
yang terlindung dan tidak terlindung diperiksa. Sesetengah bahagian badan
dilitupi kulit dengan bulu-bulunya dan sesetengah bahagian lagi tanpa kulit. Kelopak
mata sebelah kanan masih boleh dilihat. Lubang hidung juga kelihatan. Ciri-ciri
wajah masih terpelihara. Janggut yang jarang, telingga kanan terpelihara,
tendon dan kaki kiri masih ada tetapi kulitnya mengering. Jari kaki pertama dan
terakhir ada kuku manakal 3 jari yang lain sudah mereput. Tapak kaki kiri masih
baik. Kaki kanan tidak mempunyai 4 jari terakhir.Tendon dan uratnya masih boleh
dilihat. Ibu jari kaki itu sangat menonjol tetapi tanpa kuku. Hampir
keseluruhan tapak kaki itu masih baik.
Apabila
jubahnya ditanggalkan, didapati kepalanya tertanggal dari lehernya. Kemungkinan
besar disebabkan pengkebumiannya yang kasar semasa di Melaka kira-kira 400
tahun dahulu . Kulit pada tangannya sudah mulai hilang. Di tengah-tengah
keranda itu terdapat banyak tulang. Kemungkinan keranda ini pernah terjatuh.
Tiada kulit di bahagian abdomen.
Apabila
tulangnya disusun semula, ketinggian daripada ibu jari kaki ke kepala ialah
170cm . Dari tumit ke ke kepala pula 162cm. Doktor itu juga merekodkan bahagian
yang tidak mereput ialah bahagian yang tidak tertutup . Akan tetapi terdapat
tanda-tanda kemusnahan yang perlahan terutama di bahagian muka, tangan dan
kaki.
Keadaan jasad Francis Xavier terkini. Kelihatan jasadnya mengering dan berkedut kerana kebanyakan organ dalaman dan anggota tubuhnya telah diambil sejak dahulu.
Jadi
berbalik semula kepada patung Francis Xavier yang tanpa pergelangan tangan
kanan di Melaka. Adakah ia satu kebetulan?
Semasa
Tonnini mengukir patung batu marmar putih itu di Rome keadaan patung itu ialah
seperti manusia sempurna. Semasa hari ia didirikan di hadapan runtuhan gereja
St. Paul di Melaka keadaan patung itu masih juga belum rosak. Tetapi sehari
selepas itu sebatang dahan dari pohon Casuaria yang tumbuh berdekatan telah
patah lalu menghempap pergelangan tangan kanan patung itu.
Jadilah
patung itu tidak berpegelangan tangan kanan sehinggalah sekarang. Jika
dibandingkan patung itu dengan keadaan terkini sebenarnya mayat Francis Xavier
sudah tidak mempunyai seluruh tangan kanan bermula dari bahu hingga ke
jari-jarinya. Apapun setiap keajaiban yang berlaku ke atas Francis Xavier
semuanya adalah kerana kuasa dari tuhan. Jawapannya akan diperolehi bagi sesiapa yang mahu
berfikir.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan