Khamis, 21 April 2016

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 9

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 9

Sultan Mahmud tatkala melihat kedatangan skuadron Joao de Lima yang sedang mara menuju ke arahnya telah bertindak berpatah balik lalu masuk ke sebatang jalan yang lain. Kumpulan baginda bertemu dengan sebuah lagi kumpulan tentera Melaka yang lebih besar dan mempunyai 10 ekor gajah. Setiap gajah lengkap dipasangkan dengan binaan seperti kota di atas belakangnya. Pihak Portugis yang melihat ketumbukan musuh sudah bersatu menjadi kumpulan yang lebih besar tidak jadi untuk mara. Mereka berhenti di hadapan benteng Melaka yang baru mereka tawan tadi. Ketika ini tentera Portugis juga sedang teruk dihujani dengan tembakan musket , tembakan meriam kecil (Lela/Rentaka) dan juga panah-panah beracun.

Albuquerque segera diberitahu akan perkembangan terkini itu. Dia menempatkan dirinya dan juga kumpulannya di pintu masuk jalan besar dan menghantar skuadron Kapten Fernao Gomes untuk membantu skuadron Kapten Joao de Lima, yang telah kehilangan 12 atau 15 tenteranya dan ramai pula yang cedera. Apabila pasukan bantuan ini sampai, tentera Portugis mula berperang dengan semangat yang baru . Mereka masuk semula ke jalan besar lalu menyerang tentera Melaka dengan tombak-tombak panjang mereka. 

Tiada tentera Melaka yang mampu menangkis serangan tombak-tombak Portugis yang panjang itu. Akhirnya tentera Melaka bersama-sama dengan Datuk Bendahara mula berundur ke hujung jalan sehinggalah mereka tiba di sebuah persimpangan empat. Di sinilah sekumpulan tentera Melaka bergajah berdepan dengan tentera Portugis . Gajah-gajah itu mengeluarkan bunyi tempikan yang menakutkan. Buat seketika tentera Portugis mula panik dan teragak-agak untuk mara. Tiada apa yang dapat dilakukan melainkan jika mereka mendapat cara untuk melukakan gajah-gajah Melaka itu.

Keluarlah Kapten Fernao Gomes de Lemos dari barisan Portugis lalu menghunus tombak panjangnya ke mata salah seekor gajah. Tombaknya tidak mengenai sasaran sebaliknya mengenai telinga gajah itu lalu menembusinya. Gajah yang kesakitan itu menjerit sekuat-kuat hati lalu berpusing kebelakang. Kemudian beberapa orang Portugis termasuklah yang bernama de Melo pula menombak perut gajah itu. Gajah yang teruk dilukakan itu mula lari ketakutan lalu merempuh barisan tentera Melaka dan juga gajah-gajah lain sehingga mengakibatkan barisan tentera Melaka berantakan. 

Beberapa ekor gajah lagi menerima nasib yang sama apabila terkena rejaman tombak-tombak Portugis . Habis barisan tentera Melaka kucar-kacir kerana dirempuh oleh gajah-gajah yang panik dan ada juga tentera Melaka yang mati kerana terpijak. Melihat situasi di Medan peperangan yang semakin tidak memihak kepada Melaka, Sultan Mahmud dan puteranya lari dengan gajah mereka lalu meninggalkan tentera Melaka bersendirian untuk menentang Portugis. Seorang Sultan lari dari medan perang kerana takut mati!.

Dalam kekalutan itu, seorang askar Jawa sempat menyerang Ruy de Brito Patalim . Ruy menghunus tombaknya tetapi tidak mengena . Askar Jawa yang berani itu dapat mengelak tombak Ruy yang basah berlumuran dengan darah lalu menikam Ruy dengan kerisnya tepat mengenai bahagian kelengkang lalu rebahlah Ruy ke tanah. Salah seorang Hamba abdi milik Ruy menyelamatkannya dengan memikul dan membawanya balik ke pengkalan Portugis untuk dirawat.

Sementara itu gajah-gajah Melaka yang lari setelah ditikam sudah tidak mahu menurut perintah pengembalanya. Tiada seekor pun gajah yang masih tinggal dalam barisan tentera Melaka. Ketika itu hari sudah memasuki senja . Albuquerque mengarahkan tentera Portugis berundur ke arah masjid Agung Melaka yang telah sepenuhnya mereka tawan. Masjid ini sangat besar dan binaannya kukuh diperbuat daripada batu sesuai untuk menjadi tempat Portugis berkubu. Di situlah skuadron Kapten Joao de Lima yang kepenatan berjumlah kira-kira 400 orang askar dan para bangsawan tidur.

Sebelum langit gelap sepenuhnya, dua buah meriam besar ditolak masuk ke dalam masjid dan dari masa ke semasa salah satu meriam itu akan ditembak ke arah jalan manakala satu lagi ke arah jalan yang lain. Bagitulah yang berlaku sepanjang malam dan mereka terpaksa tidur dalam keadaan bunyi bingit tembakan meriam. Kumpulan Kapten Nuno Vaz mengambil tugas berjaga malam bersama 400 orang-orangnya. Mereka berjaga sepanjang malam sementara skuadron yang lain tidur dan setiap 15 minit meriam akan ditembak ke arah jalan yang gelap gelita itu.

Albuquerque memberikan arahan supaya mereka mengelak daripada bertempur dengan tentera Melaka yang kelihatan cuba untuk membina sebuah lagi benteng di atas jalan itu. Tetapi usaha tentera Melaka tidak berjaya kerana Portugis terus-menerus membedil jalan itu sepanjang malam.

Jumlah askar Portugis yang masih ada dikira dan didapati 28 orang telah mati terbunuh . Kebanyakannya kerana terkena panah beracun. Lebih 60 lagi cedera dan sebilangan daripadanya juga akhirnya mati. Mana-mana askar yang terlantar dan tak mampu bertempur dihantar balik ke kapal galleon untuk dirawat. Ramai juga bangsawan Portugis yang cedera dan terbunuh . Salah seorangnya ialah Fernao Gomes cedera kerana terkena panah beracun. Nasibnya agak baik kerana panah itu tidak mengenai saluran darah dan akhirnya dia terselamat dari maut.

Albuquerque melawat rakan-rakannya yang cedera. Antaranya ialah Vasco Fernandes Coutinho, Aires de Silva dan Simao de Andrade yang masing-masing cedera teruk kerana terkena lembing yang dibaling dari jauh. Sementara itu Joao de Lima cedera di kanan kiri. Francisco de Tavora, Antao Nogueira, Fernao Peres de Andrade, Dinis Fernandez de Melo masing-masing hanya mendapat cedera ringan. Albuquerque mengarahkan supaya dibawa masuk makanan yang dihantar dari kapal galleon kepada mereka yang bertahan di daratan . Malam itu dapatlah mereka makan dan berehat sementara sekumpulan yang lain tetap berjaga mengawasi sekeliling.

Albuquerque mula bimbang kerana terlalu ramai tentera Portugis yang cedera. Lebih-lebih lagi termasuklah kapten-kaptennya yang mengetuai kumpulan masing-masing. Tanpa pertolongan dari kapten-kapten ini Albuquerque tidak dapat berbuat apa-apa. Pun begitu kapten-kapten Portugis tetap mahu masuk ke dalam kota Melaka dengan secepat mungkin, selepas mereka menerima rawatan atas kecederaan mereka. Tambahan pula jalan-jalan di Melaka kini terbuka dan lenggang tanpa sebarang penghalang atau benteng pertahanan.

Setelah mempertimbangkan dan melihat segalanya sudah bersedia, Albuquerque menunggu sekejap untuk melihat sama ada Sultan bersetuju untuk menerima perjanjian Portugis. Sekiranya ini berjaya dapatlah Albuquerque berkongsi harta pampasan bersama para kaptennya. Dengan ini semua orang Portugis yang lain pasti akan berpuas hati. Dia menjangkakan hendak memberikan mereka sebanyak 100,000 cruzados untuk menampung perbelanjaan Raja Portugal dan membina sebuah kubu Portugis di Melaka. Kubu ini akan dibina oleh orang-orang Portugis dengan perbelanjaan yang ditanggung oleh Albuquerque sekiranya perjanjian dengan Sultan itu berjaya.

Sementara menunggu, Albuquerque sangat kerap dilihat berbincang dengan bekas tahanan Melaka, Rui de Araujo yang sentiasa mengapi-apikan sentimen orang-orang Portugis kerana dendam dan bencinya kepada orang-orang Islam. Rui sentiasa berkata "Sultan Melaka yang kaya-raya itu senang-senang sahaja dapat memberikan Albuquerque 200,000 cruzados emas tanpa perlu mengambilnya dari perbendaharaan Melaka. Sultan boleh mengumpulnya dari para pedagang kaya yang ramai di Melaka, cukuplah jika Sultan bertitah yang dia mahukan banyak emas".

Namun Albuquerque berhasrat tidak mahu membinasakan Melaka. Dia tidak mahu apabila Melaka ditawan kelak rakyat Melaka akan membenci Portugis dan menentang mereka di kemudian hari. Dia mahu Melaka jatuh ke tangan Portugis dengan cara yang paling aman, dan dia tetap mahu sebuah kubu Portugis dibina di Melaka walau apa pun kesudahannya.Tetapi dia juga sedar tentera Portugis juga perlukan rehat. Perang yang tidak berkesudahan akan membunuh mereka sedikit demi sedikit.

Setelah berfikir masak-masak Albuquerque berhasrat mahu menghantar satu lagi pesanan kepada Sultan Melaka , tetapi cepat-cepat dihalang oleh Rui de Araujo dengan mengatakan bahawa dalam hal maruah, orang-orang Melayu lebih rela mati daripada hidup dalam kehinaan. Walau bagaimanapun , tidaklah menjadi kehinaan jika sekalipun mereka kalah dalam perang atau dikhianati. Mereka itu semuanya bangga jika dapat memperdayakan lawan. Oleh itu Rui terus menghasut Albuquerque agar jangan mengharapkan Sultan akan bersetuju dengan sebarang perjanjian damai Portugis.

Keesokkan harinya, ramai tentera Melaka dilihat datang semakin dekat dengan kedudukan Portugis. Mereka berlindung di balik bangunan-bangunan sambil menembak dan memanah dari jauh. Tentera Melaka tidak berani untuk berdepan dengan Portugis secara terbuka di atas jalan raya kerana risiko dibedil dengan meriam. Bagitulah yang berlaku sepanjang hari. Menjelang malam pula tentera Portugis sekali lagi terus membedil jalan yang gelap itu untuk menghalang tentera Melaka dari cuba mendekati kedudukan Portugis.

Beberapa hari berlalu, dan Portugis masih bertapak di Melaka tanpa dapat diusir. Tentera Portugis yang tercedera kini sudah semakin ramai yang pulih. Albuquerque pula masih berdiam diri dan tidak mahu meneruskan untuk mengempur kota Melaka. Manakala orang-orang Melaka pula yang menanggung sengsara kerana sudah lebih 1000 orang gugur ketika melawan tentera Portugis. 

Orang-orang Melaka mula bermesyuarat. Seorang ketua pedagang asing bangun lalu menyatakan kebimbangannya yang malapetaka lebih besar akan menimpa mereka jika kota Melaka jatuh sepenuhnya ke tangan Portugis. Tindakan berdiam diri dari pihak Portugis pula menyebabkan orang-orang Melaka menyangka yang Sultan sedang berunding dengan Portugis tentang perjanjian damai. 

Ketika orang-orang Melaka sedang dalam dilema itu, seorang saudagar Melaka yang kaya bernama Nynapam ( Naina Chatu ) telah dengan senyap-senyap menghantar seorang hambanya kepada orang Portugis. Hamba itu membawa surat Nynapam untuk diberikan kepada Albuquerque. Setibanya dia di jambatan yang dikawal Portugis, hamba itu telah ditangkap oleh Rui de Araujo. Lalu surat itu diberikan kepada Rui dan disampaikan terus kepada Albuquerque. Setelah Albuquerque membaca isi surat itu, dia mengarahkan supaya jangan diapa-apakan Hamba itu dan juga Nynapam seisi keluarga. Portugis kini memiliki kelebihan dalam perang ini iaitu seorang tali barut dari kalangan saudagar besar di Melaka.

Bersambung










Tiada ulasan:

Catat Ulasan