Jumaat, 22 April 2016

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 10

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 10

Ruy de Araujo senang hati apabila mengetahui hamba itu diutuskan dari saudagar Nynapam . Kerana ketika ditahan oleh Sultan Melaka dahulu saudagar ini telah dengan sembunyi-sembunyi selalu membantu tawanan Portugis. Oleh itu Rui de Araujo dengan senang hati mahu mewakili saudagar ini dan berjumpa dengan Albuquerque. Albuquerque dengan senang hati mengarahkan keluarga saudagar Nynapam dan juga Hamba yang dihantarkannya itu tidak diapa-apakan. Albuquerque berjanji akan memberikan Nynapam kekuasaan dan melantiknya sebagai ketua hakim kepada orang asing sekiranya Portugis berjaya menawan Melaka kelak. Janji yang akhirnya ditepatinya tidak lama kemudian.

Tidak lama selepas itulah datanglah pula seorang kapten Peguan yang mempunyai tiga buah Jong yang ketika ini sedang berlabuh di perairan Melaka. Kapten itu datang ke armada perang Portugis sambil mengibarkan bendera putih. Kapten Pegu itu segera ditangkap dan dibawa kepada Albuquerque. 

Kapten Peguan itu kemudiannya bersujud di hadapan Albuquerque sambil berkata bahawa dia adalah seorang pedagang yang datang berdagang ke Melaka. Ada terdapat beberapa orang Pegu yang lain tetapi berada di dalam empat buah Jong yang lain. Kapten Pegu itu merayu agar tidak diapa-apakan oleh Portugis kerana mereka hanyalah saudagar asing dan berjanji akan menuruti apa sahaja kemahuan Albuquerque.

Albuquerque sangat senang hati melihat ketundukan kapten Peguan itu kepada kekuasaan Portugis. Albuquerque lalu berjanji yang kapten berserta semua ahli kumpulannya tidak akan diapa-apakan. Orang-orang Peguan mestilah berundur dan tidak membantu orang-orang Islam menentang Portugis. Kapten Peguan itu lalu berkata dengan izin Albuquerque dia akan membawa semua orang Peguan untuk belayar pergi meninggalkan Melaka. Albuquerque pula lalu berkata yang dia tidak mahu mereka pergi tetapi tunggulah sehingga Portugis dapat menawan kota Melaka. Kemudian Albuquerque akan memberikan mereka seorang wakil Portugis untuk sama-sama pergi menghadap Raja Pegu kerana Albuquerque berhajat mahu menjalinkan persahabatan dengan Pegu.

Kapten Peguan sangat senang hati mendengar penjelasan Albuquerque itu. Dengan membawa surat jaminan keamanan dari Albuquerque dia kembali semula kepada kumpulannya lalu menceritakan apa yang berlaku. Kemudian kapal jong orang-orang Pegu mula berkumpul tidak jauh dari armada Portugis kerana mereka yakin Portugis akan memulakan serangan seterusnya pada bila-bila masa.

Kemudian datanglah pula wakil dari orang-orang Cina kepada Albuquerque untuk meminta jaminan keamanan dan menyatakan hajat mereka untuk meninggalkan perairan Melaka memandangkan angin monsoon telah tiba untuk membawa mereka semua pulang. Albuquerque membenarkan mereka pergi dan memberikan surat jaminan keamanan kepada mereka semua yang boleh digunakan apabila mereka berhajat kembali semula untuk berdagang di Melaka kelak. Dia juga berpesan yang pihak Portugis akan memberikan mereka layanan keamanan dan penuh persahabatan adil dan saksama. Orang-orang Cina pergilah dari situ dengan rasa gembira dan berjanji akan datang semula ke Melaka dengan membawa muatan penuh barangan dagangan.

Urusan-urusan dengan para saudagar yang meminta keamanan ini berlalu selama lapan hari. Sementara itu askar Portugis yang cedera semakin pulih dan kuat dan mereka semua tidak sabar-sabar untuk menyerang Melaka. Sementara itu di Melaka ramai penduduknya telah mula meninggalkan kota itu. Kaum Chetti dan pedagang asing merunggut kepada Datuk Bendahara bahawa Pedagang Islam adalah punca kepada malapetaka yang menimpa Melaka kerana salah memberikan nasihat kepada Sultan. Mereka pedagang-pedagang Islam ( Arab dan lain-lain ) itu semua kelak akan menanggung akibatnya kerana memperdayakan Sultan untuk bangun menentang Portugis. Apabila Melaka jatuh ke tangan Portugis Albuquerque telah menghukum pedagang-pedagang Islam dengan menindas mereka semua. Akibatnya tiada pedagang Islam yang mahu singgah berdagang ke Melaka sejak ia dikuasai Portugis.

Albuquerque , yang melihat ramai askar Portugis sudah kembali pulih dan kuat dan tidak sabar-sabar untuk menyerang Melaka dan merampas harta kekayaannya telah berbincang dengan para pegawainya dan juga golongan bangsawan Portugis. Dia menasihati mereka agar menjaga anak buah masing-masing agar tidak mati terbakar, dirompak atau terbiar dari skuadron mereka sehinggalah mereka dapat menawan sepenuhnya kota Melaka dan mengusir semua orang Islam dari tanah air mereka. Jangan ada satu jiwa Islam pun yang akan tertinggal di Melaka dan mereka semua wajiblah dibunuh. 

Albuquerque menghantar Rui Goncalves dan Manuel Fidalgo dan mengarahkan mereka untuk mengumpulkan orang-orangnya kerana mereka akan menemani Albuquerque. Dengan pantasnya arahan itu dilaksanakan dan askar Portugis telah bersedia dengan senjata dan kelengkapan masing-masing. Hari itu ialah hari perayaan St. Bartholomeu, bersamaan dengan 24 Ogos 1511.

Pada pagi keesokkannya semua askar Portugis telah bersedia dalam skuadron masing-masing. Segalanya tersusun dan setiap skuadron membawa panji masing-masing. Albuquerque meletakkan kira-kira 200 orang termasuklah 100 orang yang lain  ( pelaut, tukang, Hamba dan sebagainya ) di bawah pimpinan Garcia de Sousa. Mereka bergerak dalam kumpulan 6x6 dengan pedang dan tombak yang diangkat tinggi. Albuquerque dan skuadronnya juga menggunakan formasi yang sama. Dia mengarahkan jangan ada sesiapa pun lari meninggalkan skuadron masing-masing atau mereka akan dihukum mati.

Formasi Portugis dengan diiringgi bunyi trompet dan launggan St James dan St. Bartholomeu, melangkah masuk ke kota Melaka. 2 skuadron dibawah pimpinan Garcia de Sousa dan Albuquerque telah masuk untuk mendahului. Apabila semakin dekat dengan sebuah bangunan mereka telah diserang hendap oleh tentera Melaka yang muncul dari tempat persembunyian mereka dan memanah tentera Portugis. Turut digunakan ialah damak beracun yang disumpit dan senjata-senjata pelontar yang lain.

Pertempuran pun meletus di atas jalan . Peliknya tentera Melaka tiada yang bertempur di dalam sebuah rumah besar yang berhampiran. Rumah itu lengkap dikelilinggi oleh tembok tanah , parit dan pagar. Rupanya penghuni rumah itu tidak membenarkan tentera Melaka memasukinya kerana takut harta benda mereka musnah dan dirompak.

Tentera Portugis menyerang dengan ganasnya dalam formasi teratur dan berdisiplin. Tentera Melaka tidak pernah menentang musuh sebaik ini yang lengkap dengan tombak yang sangat panjang . Akibat ketakutan dan panik tentera Melaka berpecah dan lari dari medan perang. Askar Portugis pula mara di sepanjang jalan itu sehinggalah mereka tiba di sebelah lain kota Melaka.

Albuquerque terus berjalan dengan formasinya sehinggalah ke penghujung kota Melaka, yang kini sepenuhnya bebas dari tentera Melaka. Dia mengangkat tinggi tanggannya kerana bersyukur tentera Kafir telah menang , dan mengarahkan trompet dibunyikan sebagai isyarat agar para pegawainya yang masih mengejar tentera Melaka supaya berpatah balik. Albuquerque menyambut para pegawainya dengan penuh kegembiraan dan mengkesatriakan mereka semua di situ juga atas kejayaan tertawannya kota Melaka.

Jumlah tentera Portugis yang tercedera 20 orang dan yang terbunuh 4.

Albuquerque dengan formasi yang sama menyeberanggi sekali lagi kota Melaka dan masuk ke sebatang jalan yang lain lalu kembali ke kedudukan tentera Portugis di pantai.

Ramai saudagar dan orang Islam Melaka telah lari kerana takut dibunuh oleh Portugis.

Sekembalinya di pengkalan, Albuquerque mengarahkan orang-orangnya agar membawa balik mereka yang tercedera untuk dirawat dan mereka semua makan tengahari beramai-ramai.


Bersambung.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan