Khamis, 19 Mei 2016

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 12

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 12

Orang-orang Portugis mendapat kekayaan yang tak pernah mereka impikan sebelum ini. Kota Melaka itu sememangnya sarat dengan segala barangan berharga yang datangnya dari seluruh pelusok lautan Hindi. Dengan harta-harta ini, seluruh armada Portugis boleh balik ke India dengan muatan yang sarat. Diangarkan harta yang dapat dibawa balik itu bernilai dua contos ( 200000 cruzados ), ia sememangnya suatu hadiah yang sangat menabjubkan untuk dipersembahkan kepada Raja mereka. 

Mereka semua berpendapat yang Albuquerque tidak perlu menunggu lebih lama lagi di sini, sebaliknya Albuquerque patut mengarahkan armada yang sarat dengan muatan harta itu berlayar balik ke pengkalan Portugis di India. Di sana nanti, bolehlah lebih ramai tentera Portugis dapat menyertai armada ini. Kemudian dapatlah mereka kembali ke Melaka, jika Albuquerque mahu, dan membina kubu yang Albuquerque mahukan itu. 

Pendapat ini kelihatan seperti sesuatu yang betul untuk dilakukan . Maka orang-orang bangsawan Portugis datang berjumpa dengan Albuquerque untuk menyakinkannya , dan memberikan banyak alasan mengapa Albuquerque patut menurut apa yang mereka cadangan itu. 

Albuquerque yang telah terlebih dahulu diberitahu akan kedatangan para bangsawan Portugis untuk berbincang akan hal berlayar balik ke India ini , memberikan perhatian kepada mereka semua lalu berkata:

" Tuan-tuan, sememangnya kehendak kamu semua adalah sama dengan saya. Kalau diikutkan hati saya mahu segera meninggalkan tempat ini dan hidup dengan harta rampasan yang dikumpulkan ini. Selama ini, saya tidak pernah bermimpi dengan kehidupan seperti yang kita nikmati sekarang. Setelah saya meneliti dari segala segi, saya dapati yang kehendak Raja kita itu telah terpinggir dan diabaikan. Baginda tidak mempunyai sesiapa untuk mewakilinya melainkan diri saya, yang bersumpah setia berkhidmat untuk baginda dengan ketaatan dan nyawa saya. Kamu semua juga terikat dengan ketaatan kepada baginda. Maka dengan itu, dengan segala kuasa yang diberikan kepada saya, saya memerintahkan kamu semua jangan lagi berkata seperti mana yang telah kamu katakan itu. Tiada apa yang akan menghalang saya dari membina kubu yang terbaik pernah kita bina melainkan maut. Jika saya mati sekalipun, mengganti saya akan melakukannya seperti yang dia mahukan. Jika saya meninggalkan tempat ini tanpa memastikan penaklukan kita ke atas kota termahsyur ini kukuh dan tunduk di bawah kekuasaan Raja Portugal, sekalipun ia memerlukan perbelanjaan 10 contos emas , saya lebih rela dipenggal kepala dan roh saya terbakar di neraka. Jika kita meninggalkan Melaka dengan membawa segala kekayaannya , siapakah yang akan sanggup datang semula dengan rela hati untuk membuat kerja-kerja kita yang tidak disiapkan itu?".

"Melaka ini kota yang utama, kaya dalam perdagangan, sehingga membuatkan orang-orang Islam kaya-raya dan berkuasa di rantau ini. Tak dapatlah kita membuat kebaikan kepada tuhan dan kepada Raja kita, yang berdaulat melainkan untuk merampas dari orang-orang Islam itu perdagangan ini dan mencuri harta kekayaan mereka, untuk menjadi milik kita, dan milik mereka yang datang sesudah kita, dengan izin tuhan dalam galleon - galleon mereka. Memandangkan ini adalah kenyataan maka janganlah dibicarakan lagi akan perkara ini , tetapi biarkanlah kita meletakkan diri kita dengan rela hati untuk bekerja menyiapkan pembinaan kubu itu dengan secepat mungkin, kerana apabila ia siap kita akan berasa lega dan bergembira kerana dapat membuat kebaikan kepada Raja kita, yang berdaulat, yang menyebabkan kita berada dalam kemenangan yang gilang-gemilang".

Kata-kata Albuquerque itu menyebabkan mereka berfikir ia adalah munasabah dan bagus untuk semua. Maka selepas itu tiada lagi perbincangan untuk Portugis pulang ke India melainkan setelah semua kerja-kerja pasca penaklukan ini selesai.



Tamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan