Sabtu, 20 Februari 2016

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 6

Kisah Melaka dari Buku Lendas Da India . Bahagian 6

Albuquerque mendapatkan pandangan daripada para kapten dan orang-orang bangsawan Portugis tentang misi menakluk Melaka. Seterusnya detik serangan dan kejayaan menawan kota Melaka yang terkaya di alam Nusantara. Kejayaan yang tidak pernah dicapai sebelum ini dan tidak akan diulangi lagi.

Para kapten dan orang-orang bangsawan Portugis sudah penat dan berasa sangsi sama ada kota Melaka akan dapat ditawan. Kota Melaka itu terlalu besar dan dipertahankan pula oleh orang-orang Melaka yang mahir berjuang. Sedangkan jumlah tentera Portugis yang masih tinggal sekarang terlalu sedikit dan ramai pula yang tercedera. 

Setiap kapten kapal membincangkan hal ini dengan anak buah mereka di kapal masing-masing. Terdapat banyak kerugian sekiranya mereka tidak dapat menakluk kota Melaka, tetapi ia mungkin boleh menjadi kenyataan jika kota Melaka terus diserang beberapa kali lagi. Pastilah lebih ramai orang Portugis akan terbunuh dan akibatnya nanti timbul masalah kerana terlalu sedikit orang yang akan tinggal untuk menavigasi kapal-kapal Galleon mereka kelak.

Albuquerque pula sentiasa menggalakkan semangat mereka dengan berkata bertapa kayanya kota Melaka itu dan beruntungnya mereka jika dapat menakluk Melaka. Akan tetapi jika Melaka terus-menerus diserang sebegitu ditakuti tidak banyak lagi harta yang akan tinggal di dalamnya. Pun begitu ramai orang Portugis yang berbelah bahagian sama ada hendak meneruskan misi ini atau pulang sahaja ke India. Beberapa masalah lain yang diketengahkan juga menjejaskan keterujaan dan semangat orang-orang Portugis itu.

Banyak benda yang dibincangkan oleh kapten-kapten Portugis di kapal masing-masing itu dimaklumkan kepada Albuquerque dan ini menyebabkan dia berasa menyampah. Tetapi jika tanpa bantuan kapten-kaptennya itu dia diibaratkan manusia tanpa kaki dan tangan. Oleh itu Albuquerque memutuskan untuk membawa semua perkara ini di perbincangan dengan para kaptennya dan orang bangsawan Portugis . Untuk melindungi dirinya hasil perbincangan ini dan pandangan mereka semua akan ditulis di dalam laporan.

Selepas 8 hingga 10 hari berlalu, mereka yang tercedera semakin pulih dan ada yang sudah mampu untuk bertempur sekali lagi. Albuquerque telah mengarahkan supaya mereka yang tercedera ini dirawat dengan seeloknya dan disediakan apa sahaja keperluan mereka.

Kemudian pada hari yang dijanjikan, Albuquerque mengadakan satu lagi mesyuarat dengan kapten dan orang bangsawan Portugis di pejabatnya dalam kapal galleon miliknya. Dia memanggil setiausahanya yang juga merangkap hakim kepada armada ini, Pero de Alpoem untuk menulis apa sahaja yang akan dikatakannya dan apa pula jawapan kapten-kapten Portugis itu dalam bentuk laporan minit mesyuarat.

Apabila mereka semua sudah berkumpul dan duduk dengan tenang di kerusi masing-masing maka bangunlah Albuquerque lalu berhujah:

"Tuan-tuan, kapten dan orang bangsawan, kamu semua sedia maklum bahawa Raja kita yang berdaulat itu mengharapkan kepada kamu semua dan harapan besar Raja itu berada di dalam tangan tuan-tuan sekalian. Harapan Raja itu telah diamanahkan kepada kita dan ia tidak akan lemah atau lenyap selagi badan kita masih dikandung nyawa. Sesiapa yang akan terselamat kelak akan memberitahu akan pencapaian kita di sini, dan saya, yang telah menyaksikan sendiri dengan mata saya apa yang telah terjadi setakat ini dan saya boleh menyatakan bahawa apa yang kamu buat dan daripada penat lelah kamu itu saya jamin Raja kita, yang berdaulat , akan berterima kasih dan baginda akan memberi ganjaran setimpal kepada kamu semua".

"Kamu, tuan-tuan sekalian , sedia maklum yang kita semua telah diarahkan untuk berlayar ke Selat Melaka , atas perintah Raja , dengan misi untuk menamatkan penguasaan laluan perdagangan rempah oleh perdagang-perdagang Islam yang boleh memudaratkan perdagangan milik Raja kita. Kita meletakkan sepenuh usaha kita untuk menjayakan misi ini. Kita sedia maklum bahawa kita akan menempuh pelbagai cabaran yang akan membantutkan usaha kita. Tetapi demi untuk mengelakkan armada ini mengalami kerugian, kita telah pun bersetuju untuk berlayar ke Melaka untuk membebaskan orang-orang Portugis dan untuk menuntut bela kerana penduduknya yang membunuh dan merompak kita. Tuhan telah membawa kita semua ke sini selepas ahli majlis bermesyuarat dan telah diputuskan untuk kita berperang dan kamu semua cukup yakin yang kota ini akan menjadi milik kamu dengan izin tuhan".

"Tetapi, nampaknya ada antara kamu yang masih tidak yakin sekiranya kota Melaka dapat ditawan, dapatkah kita membina sebuah kubu dan seterusnya mengendalikannya. Jika khabar ini benar, Raja kita yang berdaulat, akan menganggung kerugian, contohnya perbelanjaan yang ditanggung oleh armada ini dan kehilangan nyawa anak kapalnya. Selain itu juga, setiap kerugian ini tidaklah seberapa dan kita akan menanggung kerugian yang lebih besar, kerana kota ini adalah emporium untuk semua jenis ubatan dan barangan berharga yang dibawa oleh perdagang Islam dari serata tempat dari sebelah Timur dan dari sebelah Arab. Kapal-kapal mereka sentiasa datang ke sini penuh dengan muatan. Dengan berlayar di antara pulau-pulau mereka dapat mengelak dari bertembung dengan kapal-kapal kita. Ubat-ubatan yang mereka bawa dijual di bandar Kaherah, Venice dan serata tempat di Timur dan Barat, sehinggalah sejauh Flanders. Kerana persaingan dari mereka inilah ubat-ubatan yang dijual oleh Casa Da India terpaksa dijual dalam harga yang sangat tidak menguntungkan".

"Mereka pedagang-pedagang Islam ini menjual juga ubat-ubatan di India, setelah membelinya dari Melaka, dan menukarkannya dengan kain dari Cambay, dan kemudian nya dibawa pula ke Melaka. Untuk sekian lama orang-orang Islam dari serata India dan lautan Hindi sudah sangat berkuasa dan kaya-raya, dan dengan itu mereka sangat dominan di dunia sebelah Timur dan sangat berpengaruh kepada raja-raja dan orang bangsawan di negara-negara ini. Dengan kuasa yang ada pada mereka, mereka telah menentang kita di Kalikut dan di seluruh India. Jika tidak kerana kuasa mereka yang kuat itu sudah tentu orang Portugis dapat berkuasa di seluruh India".

"Oleh itu apa sumbangan kita yang boleh kita buat untuk tuhan dan kepada kepercayaan kita selain menghukum orang-orang Islam, dan menghapuskan perdagangan mereka dari Melaka, dan merampas harta mereka, supaya mereka jatuh dari kedudukan hebat mereka sekarang?".

"Inilah tindakan yang patut kita lakukan. Walaupun kita dapat menakluk kota Melaka yang terkaya ini kita tidak akan melakukannya melainkan kita dapat mempertahankan nya dengan sebuah kubu yang akan terus berdiri selamanya, dan kita akan melakukan ini atas nama tuhan dan juga Raja kita, yang kita semua diperintahnya. Kita berjuang untuk menakluk perdagangan di sebelah Timur yang kita harapkan dapat mengumpulkan seberapa banyak kekayaan. Dengan menakluk perdagangan di Melaka dari tangan orang-orang Islam, kita akan memaksa mereka untuk berambus dari India, sesuatu yang akan menjadi kenyataan dengan izin tuhan".

"Menakluk kota ini dan kesemua kekayaannya akan menjadikan kita terbilang, dan menguntungkan Raja kita, yang berdaulat, yang menjaga dan melindungi kita dan keluarga kita. Kita telah pun tiba di sini dengan perbelanjaan yang sangat besar untuk membawa armada ini dan kuasanya dapat membantu kita mencapai kemenangan".

"Jika kita tidak membalas jasa Raja yang menanggung perbelanjaan ini, Raja akan kalah dengan teruknya. Dengan itu patutlah kita membina dengan usaha kita sendiri akan sebuah kubu dengan itu dapatlah kita berkata yang kita menakluk kota ini dengan darah dan senjata kita, dan menyerahkannya kepada Raja dalam keadaan yang sempurna, bersedia untuk berkhidmat kepada Raja, dan dapatlah kita meminta ganjaran untuk keluarga dan anak-anak kita. Pastilah permintaan ini tidak dapat ditolak oleh Raja. Saya kemukakan semua fakta ini kepada kamu semua, wahai tuan-tuan sekalian, supaya setiap orang akan menandatangani dokumen ini sebagai tanda mempersetujui perjanjian ini. Saya lakukan ini untuk mengelakkan saya dari kemungkinan dituduh ketika di hadapan Raja bertujuan untuk menentang saya".

"Saya membuat pengumuman rasmi kepada kamu semua bahawa jika saat ini Melaka mahu menyerah kalah kepada saya dengan membawa seluruh kekayaannya sekalipun, saya tidak akan terima melainkan saya dapat membinanya kepada lebih baik dan kuat. Sudah tentulah dengan membina sebuah kubu yang terkuat di dunia sebelah sini".

"Melaka adalah kota yang paling padat di lautan Hindi dan kedudukannya di tengah-tengah laluan perdagangan yang terkaya. Kamu, tuan-tuan semua, perlu memutuskan apa yang perlu dilakukan, kerana saya tidak akan memutuskannya melainkan seperti apa yang kamu semua putuskan".

Orang-orang Bangsawan mendengar dengan sepenuh perhatian kata-kata Albuquerque itu, yang kedengaran munasabah, kerana pertelingkahan yang diutarakan sebelum ini adalah sangat jelas. Tugas mereka, juga, telah dijelaskan dengan terperinci, dan dengan menandatangani kenyataan itu akan mengesahkan tanggungjawab mereka bersama akan perbuatan untuk menyerang Melaka dan juga tugas untuk membina kubu pertahanan, kerana Albuquerque telah berjanji jika kubu itu tidak akan dibina maka dia tidak akan sesekali menyentuh kota Melaka , dan dia akan membawa armada ini balik ke India.


Bersambung






Tiada ulasan:

Catat Ulasan